21. Yüzyılda Çocuklarda Oluşması Gereken Temel Beceriler
1. Eleştirel düşünme-karar verme ve problem çözme.
Prof. Dr. Selçuk Şirin günümüzde çocuklardan beklenen davranışların “uslu durma-söz dinleme” olarak belirtiyor. Bununla birlikte bu çocukların her şeye evet demesi de bekleniyor. Ancak bu çocukların kaşif veya mucit olması ne yazık ki mümkün değil. Peki ne yapacağız? İçinde bulunduğumuz çağa uygun olarak gerek beşeri gerekse ekonomik anlamda yenilik yapabilecek nesillere ihtiyacımız var. Bu nesillerin soru soabilen, eleştiren, düşünen, okuyan ve yeniliklere açık olması da şart.
Üzerinde düşünmemiz gerek konu; değişen koşulllar karşısında fikirlenizi değiştirebilyor musunuz? Yeni dünya düzenine ne düzeyde uyumlu olduğunuzu gösteren bu sorunun cevabı zihinsel esnekliğinizi de ölçer aynı zamanda. Doğru cevabı işaretleme üzerine kurulan sistemde çocuklarımız, zihinsel bir esneklik gösteremiyor ve meseleye başka açılardan bakamıyor ne yazık ki. Tek bir fikre saplanıp kalan yetişkinlerin dünyasında çocuklarımızı zihinsel esneklik ve çevikllikle yetiştirmeliyiz.
Çocuklarımızın yenilikler öncülük etmesini istiyorsak onlara zor durumlara inisiyatif alma becerisini aşılamamız gerekli. Bununla birlikte etkili bireyler yetiştirebilmemiz onların deney yapmaktan iş kurmaya kadar her alanda hayallerini gerçekleştirmeleri için fırsat vermemizi gerektirmektedir. Aynı zamanda yeni projeler ve iş alanlarını oluşturmaları ülkenin geleceği için önemlidir.
Herhangi bir konuda “bilmiyorum” demek mümün görünmüyor artık. Google üzerinde yalnıca bir kavram için yüzlerce bilgi seçeneği çıkıyor. Bu düzenin bir dezavantajı olarak kavramları ya da genel çerçeve bilgisini bilmek çok bir şey ifade etmiyor artık. Bu dönemde bildiğini iyi ifade etmek çok kıymetli. Bildiğini anlaşılır bir şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade etmeyi bilen çocuklara ihtiyacımız var. Kendini ifade edemeyen, bunu gerektiğinde bir metne dökemeyen bireyler bundan sonraki süreçlerde ciddi anlamda zorlanacaklardır.
Tıpkı sözlü ve yazılı iletişimde olduğu gibi çocuklarımızın bilgiyi işleme ve farklı kaynaklarda aldıkları bilgileri analiz etmeye ihtiyaç duydukları düşünülmelidir. Bu sebeple özellikle medyada her duyduğu, gördüğü bilgiye güvenmeme başka bir deyişle, aldığı bilgiyi sınamaları oldukça önemlidir.
Kaynak
Selçuk Şirin (2019). Yetişin Çocuklar Ankara: Doğan Kitap.
FELSEFE ATÖLYESİ PROGRAMI
TEMA |
SORGULANAN KONULAR |
KİMLİK |
Ben kimim?- Farklı mıyım -Aynı mıyım? -Diğerleri kim? -Aynı olabilir miyiz? |
Değişim olabilir mi? |
|
Benliğimizi oluşturan unsurlar nelerdir? |
|
Değişimi oluşturan unsurlar nelerdir? Değişim tam olarak nerede başlar? |
|
TOPLUM |
Nasıl karar verilir? -Hakkaniyetli olan nedir? -Öncelik nasıl belirlenir? |
Kural nedir? Adil olan nedir? -Seçim yapmak adil midir? |
|
Doğru olan ile ahlaki olan arasındaki farklılık nedir? |
|
Sorumluluk ve özgürlük nedir? |
|
DUYGULAR |
Mükemmel olmak mümkün mü? |
Söylediklerimiz can acıtabilir mi? |
|
Kaygıdan kaçabilir miyiz? |
|
Öfkelenmemek mümkün mü?-Neden öfkeleniriz? |
|
HAKLAR |
Özgürlük nedir? Sınırları var mıdır? Bize özgür olma duygusu nereden gelir? |
Haklı olmak nedir? Haklı olmak bize he şeyi yapma özgürlüğünü verir mi? |
|
Adil olmak nedir? –Adalet nasıl sağlanır? |
|
Çocuk olarak haklarımız nelerdir? |
KULLANILAN KAYNAKLAR
Direk , Nuran (2020). Filozof Çocuk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
Özdemir, Özge (2021). En İyisini Yapmak Mümkün mü? Redhouse Kıdz Yayınları
Özdemir, Özge (2021). Kaygıdan Kaçılır mı? Redhouse Kıdz Yayınları
Özdemir, Özge (2021). Öfkelenmemek Elde mi? Redhouse Kıdz Yayınları
Özdemir, Özge (2021). Sözler Can Acıtır mı? Redhouse Kıdz Yayınları
Worley, Peter (2021). Felsefe Makinesi. (Çev. Tuğçe Büyükuğurlu). İstanbul: Paraşüt Kitap.
Programa katılmak için tıklayınız
https://docs.google.com/forms/d/12YhJjUdUSX_hVhXCTG54FmKC85FLGW7CyP6PgRMRQHU/edit?ts=6404838e